Posądzenie o zbędną teoretyczność?
Problematyka poruszana na stronach 3iM ma wyraźnie teoretycznych charakter. Codzienność zawodowa -większości z nas – wprost przeciwnie. Stąd w realu może występować ugruntowane przekonanie niewielkiej przydatności omawianych treści.
Wszystkim kreującym samodzielnie ścieżkę kariery zawodowej zwracamy uwagę na bardzo wyraźną rolę potencjału intelektualnego oraz narzędzi poznawczych zarówno w diagnozowaniu konkretnych sytuacji zawodowo – życiowych, jak i samego rynku pracy. Umiejętności pozyskiwane dzięki 3iM – mają taki właśnie charakter: fundamentu uniwersalnych kompetencji współczesnego pracownika dobry sztucznej inteligencji.
Podstawową trudność w przyswajaniu tego typu tematyki, która składa się na naszą treść – polega na tym, że bardzo często musimy operować na poziomie „meta„ – co w praktyce życiowej nie pojawia się prawie wcale i jako takie wywoływać może opór mentalny i reakcję odrzucenia. Żyjemy w czasach dość okrutnych dla „teoretyzowania”. Nie broniąc każdego jego przejawu watro przyjąć pozę Rejtana w obronie mądrego, koniecznego, uzasadnionego względami teoretycznymi i praktycznymi teoretyzowania, stanowiącego dorobek intelektualny naszej cywilizacji.
Praktyczność sprowadzona do prymitywizmu i prostactwa – jest barbarzyństwem intelektualnym, które nie boli, z powodu którego mało kto cierpi teatralnie, gdyż nie widać tutaj krwi i kalectwa. Głupota nie boli, ale jej konsekwencje są i bolesne i tragiczne.
Jak uprawiać mądre i potrzebne teoretyzowanie?
To jest pytanie przed którym stoją trenerzy takiej problematyki, jak nasza. Środowisko zainteresowane 3iM jest – ponad wszelką wątpliwość – partnerem w poszukiwaniu odpowiedzi wartych upowszechnienia. Z bardziej prozaicznych powodów tego partnerstwa warto zwrócić uwagę i na ten, że większość aktywnych i samodzielnych uczestników obecnego rynku pracy nie ma innego wyjścia, jak kompetencyjna ucieczka do przodu, by zapewnić sobie merytoryczny udział w najważniejszych programach strategicznych UE obejmujących rynek pracy oraz jego relacje z edukacja i szkoleniami.
Z prostszych metod i rozwiązań – nie zapominamy o tym, aby najbardziej nawet abstrakcyjne zagadnienia starać się omawiać na konkretnych przykładach. Ważne jest ponadto usytuowanie zdobywanych na 3iM kompetencji, ich charakteru oraz korzyści spodziewanych z dysponowania nimi – na indywidualnie kreowanej ścieżce kariery zawodowej każdego uczestnika kursu. Ponad wszelką wątpliwość są to kompetencje wyższego rzędu, umożliwiające kreowanie ścieżek kariery zawodowej, nawiązujące bezpośrednio na strategicznych, europejskich programów regulujących relacje rynku pracy z edukacją i kształceniem. Zapotrzebowanie na nie wynika bardziej z nieuchronnej perspektywy rozwoju technologicznego i społecznego, niż bieżących potrzeb dnia dzisiejszego.
Niezbędnik kompetencji kluczowych współczesnego pracownika dobry sztucznej inteligencji
Warto też zaznaczyć, że ten typ kompetencji, nazywamy – nie bez kozery – uniwersalnymi i zaliczamy do niezbędnika kompetencji kluczowych współczesnego pracownika dobry sztucznej inteligencji. Stwarzają one możliwości samodzielnego diagnozowania uwarunkowań środowiska pracy, bardziej wszechstronnego korzystania z dostępnej wiedzy w tej dziedzinie oraz efektywniejszego stosowania tej wiedzy w codziennej praktyce zawodowej.
Teoretyczna problematyka wartości, wiedzy oraz ich wzajemnych relacji w sposobach myślenia –umożliwia identyfikację wielu ważkich uwarunkowań, takich jak np. syndrom plemienności. Jest to sposób myślenia o zespole pracowniczym, który bezpośrednio odpowiada za bierność i zamrożenie procesu kreowania ścieżek kariery zawodowej w organizacji. Jeśli poznamy teorię, instrumenty poznawcze zawarte w pakiecie ”sposoby myślenia”, to tam, gdzie inni będą widzieli wypalenie zawodowe, jako przyczynę bierności, my będziemy widzieli bierność jako skutek obecności syndromów barier mentalnych. Diametralnie odmienne diagnozy, skutkują diametralnie odmiennymi rekomendacjami zmian. O ile pierwsza z diagnoz będzie skutkowała działaniami nakierowanymi na ludzi i dążyła do ich „reanimacji”, nasza zmierzać będzie do działań organizacyjnych i zablokowania wspomnianych syndromów. Pierwszy typ reakcji ma charakter objawowy i taką skuteczność, drugi – przyczynowo skutkowy. Pierwszy jest kosztowny i nieskuteczny, drugi – wprost przeciwnie. I tak rozumiemy proces wdrażania idei poprawy jakości usług świadczonych przez IRP, jako optymalizację diagnostyki, rekomendacji zmian oraz wprowadzania ich w życie.
Powie ktoś: Czy to aby nasza rola wchodzić tak głęboko w uwarunkowania tego, co się dzieje w środowisku pracy? Ponad wszelką wątpliwość tak. Bez zrozumienia tego, co się dzieje w środowisku pracy nie można kreować sensownie ścieżki kariery zawodowej i tworzyć motywacji do rozwoju. Wspomniane w poprzednich akapitach bariery mentalne, czyli sposób myślenia dominujący w środowisku pracy albo skutecznie taką motywację blokuje, albo jej sprzyja. Nie widzieć, nie rozumieć, nie uczestniczyć aktywnie w rozpoznawaniu tego rodzaju uwarunkowań, to godzić się na wykluczenie z merytorycznej obecności w procesach zachodzących na rynku pracy.
Dlaczego kompetencje problemowe?
Ocena naszych umiejętności dokonywana jest zazwyczaj z pespektywy umiejętności rozwiązywania problemów. Dlatego tym właśnie kompetencjom – problemowym – poświęcamy relatywnie dużo miejsca. Proces opisu problemu, ujmowania go w różnych płaszczyznach – nazywamy kategoryzacją problemu, gdyż każda płaszczyzna opisu, to nieco inna kategoria, inna dziedzina.
Obok umiejętności problemowych zwracamy uwagę na informacyjne. Rozumiemy je jako radzenie sobie z treściami. To temat rzeka – poczynając od smogu informacyjnego, natłoku informacji, po dzielenie się wiedzą w miejscu pracy, jako jednym z istotnych warunków jakości usług. Wiedzę odróżniamy od wartości. Poświęcamy im stosunkowo dużo uwagi albowiem tak, jak ład informacyjny jest warunkiem harmonijnego funkcjonowania firmy, tak ład aksjologiczny /porządek w wartościach/ jest warunkiem współpracy, dobrych relacji międzyludzkich i – w ostatecznym rozrachunku – jakości pracy.
Wartości wraz z wiedzą tworzą względnie stabilne struktury, o których wspominaliśmy wcześniej: sposoby myślenia. Od nich zaczęliśmy relacjonowanie naszych celów i opis zawartości treści materiałów szkoleniowych przewidzianych dla uczestnika szkolenia.
Jakość usług świadczonych przez pracowników dobry sztucznej inteligencji uzależniona jest mentalnie od sposobu myślenia oraz technicznie i technologicznie – od procesu uaktualniania i wzbogacania warsztatu pracy. Trzy obszary z tej strefy są w zasięgu naszej uwagi: zarządzanie karierą, doradztwo filozoficzne oraz techniki wspierające proces innowacyjności. Wszystkie mieszczą się w 3iM.
Dokładne informacje o narzędziach oraz podstawy teoretyczne – na naszych warsztatach. Zainteresowanych prosimy o kontakt:
dr Tadeusz Wojewódzki