Charakterystyka 3iM
W płaszczyźnie narzędzi do diagnostyki i rekomendowania zmian: 3iM uniwersalne narzędzie do badania infrastruktury mentalnej oraz intelektualnej zespołów.
3iM jest produktem nie mającym pełnego odpowiednika- w znanych i stosowanych narzędziach diagnostyki czy rekomendowania zmian w zespołach wspólnie realizujących cele produkcyjne, badawcze, społeczne.
Bogaty wachlarz zastosowań 3iM bierze się stąd, iż jest jedynym na rynku polskim narzędziem tak wszechstronnie diagnozujących infrastrukturę mentalną oraz intelektualną wspomnianych zespołów. W uproszczeniu można powiedzieć, że 3iM identyfikuje sposoby myślenia. Nie tylko deklarowane, ale przede wszystkim respektowane. Są one wpisane w decyzje, zachowania, produkty. Ich rekonstrukcja logiczna obejmuje wiedzę, wartości (oraz relacje preferencji między wiedzą i wartościami), którymi dysponowały podmioty analizowanych decyzji oraz produktów intelektualnych. Rekonstrukcja ta prowadzona jest w interdyscyplinarnej, holistycznej płaszczyźnie metodologicznej, opartej na oryginalnych, sprawdzonych w praktyce narzędziach badawczych.
3iM zajmuje się badanie tego, co jest obecne w zespole, co decyduje o atmosferze w miejscu pracy, o relacjach międzyludzkim, poziomie utożsamiania się osób z realizowanymi celami, ale także- stanowi źródło inspiracji, innowacyjności, skutecznych sposobów rozwiązywania problemów. Jest to świadome nawiązanie do majeutycznej tradycji filozoficznej, opartej na holistycznym oraz interdyscyplinarnym podejściu do badań empirycznych.
3iM jest narzędziem pomocnym szczególnie wtedy, gdy:
- miała miejsce zmiana kierownictwa i oczekiwane jest „nowe otwarcie”,
- w uwarunkowanych środowiska pracy pojawiają się istotnie nowe tendencje, które mają istotny wpływ na procesy informacyjne, jak np. sztuczna inteligencja,
- zapanowało w środowisku pracowniczym powszechne przekonanie, że „coś jest nie tak” i jest problem z nazwaniem tego, a tym bardziej skutecznym blokowanie,
- mają miejsce antagonizmy, związane z podziałem na „swoich i obcych”,
- utrwala się tendencja do obwiniania niepowodzeniami osób (obcych) w miejsce merytorycznej analizy rzeczywistych przyczyn niepowodzenia,
- ma miejsce nierównomierny podział zadań, oparty na nie merytorycznych przesłankach,
- istotny udział w codzienności pracowniczej mają zadania odbierane przez uczestników jako „bicie piany”,
- rezultaty pracy opierają się na uznaniowości, pogłębia się różnica między wartościami deklarowanymi, a respektowanymi, itp.
Sam fakt obecności któregokolwiek z tych stanów rzeczy jest sygnałem do pilnego zainteresowania się stanem infrastruktury intelektualnej i mentalnej organizacji.
W płaszczyźnie kompetencji: 3iM jako uniwersalne kompetencje problemowe
3iM to -w największym skrócie:
- nowy typ kompetencji istotnie uzupełniających oraz porządkujących wiedzę oraz umiejętności, jakimi dysponujesz;
- 3iM jest odpowiedzą na wyzwania i potrzeby współczesnych zespołów pracujących w uwarunkowaniach sztucznej inteligencji, natłoku wiedzy o zróżnicowanej wartości merytorycznej oraz metodologicznej;
- 3iM opiera się na solidnych podstawach doradztwa filozoficznego umożliwiającego rozpoznanie specyfiki infrastruktury intelektualnej oraz mentalnej zespołu;
- 3iM wyróżnia interdyscyplinarny oraz holistyczny (całościowy) sposób ujmowania problemów => zarówno w procesie diagnozy, jak i wypracowywania oraz wdrażania ścieżek naprawczych;
- 3iM przygotowuje do korzystania z graficznych form przekazywania treści oraz standaryzowanych zapisów w procesach gromadzenia oraz dzielenia się wiedzą.
Kompetencje 3iM określane są jako znawstwo infrastruktury intelektualne i mentalne zespołów problemowych obejmujące:
- diagnozowanie „tego, co się w organizacji dzieje”, co „ludzi boli’, przeszkadza w pracy, zniechęca do działania, blokuje ich inicjatywę, obniża poziom gotowości do zmian oraz decyduje o obecnym poziomie ich identyfikacji z organizacją,
- diagnozowanie procesów i tendencji stanowiących zagrożenie dla działań strategicznych oraz warunkujących działania o krótszej perspektywie czasowej, a posiadających uwarunkowania mentalne,
- obniżenie kosztów organizacji poprzez eliminację zbędnej powtarzalności tworzenia wybranych produktów,
- obniżenie ryzyka niepowodzenia poprzez poznanie głębokich (mentalnych) uwarunkowań potencjału merytorycznego i wykonawczego zespołu pracowniczego,
- odświeżenie atmosfery w zespole i odczuwalnej poprawy relacji międzyludzkich,
- optymalizacje procesów komunikacyjnych opartych na intuicyjnych, prostych rozwiązaniach standaryzujących procesy informacyjne,
- optymalizację procesów kreowania ścieżki kariery zawodowej pracowników, z perspektywy obecnych i przyszłych potrzeb organizacji,
- podniesienie racjonalnej efektywności działań zintegrowanych – nie skutkującej negatywnymi konsekwencjami w dziedzinach powiązanych lub bezpośrednio zależnych, co zapewnia systemowe, holistyczne podejście do organizacji ujętej w perspektywie organizacji uczącej się,
- podniesienie wartości rynkowej organizacji poprzez zobiektywizowanie procedur artykulacji, gromadzenia oraz wykorzystywania w codziennej praktyce zasobów wiedzy organizacji, szczególnie w postaci odpowiednio wyartykułowanych tzw. dobrych praktyk zawierających doświadczenia wyniesione z praktycznych prób realizacji zadań firmy,
- poznanie głębokich uwarunkowań respektowania rozwiązań organizacyjnych,
- racjonalizację procedur decyzyjności poprzez zasilenie ich walorów merytorycznych dzięki systematycznemu wsparciu infobrokerskiemu,
- racjonalizację struktury organizacji oraz zintegrowanie działań z nastawieniem produktowym, pozwalającym na zadaniowe planowanie pracy oraz stosowanie standardów obiektywizujących proces oceny rezultatów zarówno cząstkowych, jak i finalnych,
- skalowanie poznanych uwarunkowań – dla potrzeb benchmarku umożliwiającego stosowanie zobiektywizowanych procedur oceny ludzi, porównywanie zespołów, efektów ich pracy, poziomu zaangażowania itd. – oparte na zobiektywizowanych zasadach,
- wyskalowanie poziomu identyfikacji pracowniczej ze strategią organizacji,
- zablokowanie lub wykluczenie stanów rzeczy, procesów i tendencji istotnych dla organizacji, a pomijanych zazwyczaj w rutynowych kontrolach, audytach, a nawet controllingu,
- zmianę kultury organizacji na produktową, dynamiczną wobec zmian, absorbująca wiedzę, doświadczenie własne i zewnętrzne, preferującą zachowania podmiotowe, itd.,
- zmianę podejścia do problematyki dzielenia się wiedza w organizacji,
- zobiektywizowanie procesu oceny produktów pracy intelektualnej – na każdym poziomie
3iM: Inżynieria Infrastruktury Intelektualnej i mentalnej- budowa produktu
Nasz produkt ma logiczną budowę podporządkowaną potrzebie zdiagnozowania sposobów myślenia obecnych z zespole, instytucji, organizacji oraz rekomendowaniu zmian koniecznych z perspektywy, którą w skrócie nazywamy normalnością. Nasze rozumienie tego terminu pokrywa się w oczekiwaniami osób zaangażowanych w doskonalenie relacji międzyludzkich tak, by środowisko pracy sprzyjało rozwoju indywidualnie kreowanych ścieżek kariery zawodowej pracowników. Obejmuje ono ponadto doskonalenie środowiska pracy z perspektywy optymalnych narzędzi i procesów zapewniających efektywną prace.
Ogólny schemat 3iM prezentuje się następująco:

3iM: historia produktu
3iM powstawał w latach 2002 – 2024. W chwili obecnej nazywam go Inżynierią Infrastruktury Intelektualnej i Mentalnej /3IM/. Jest to metodyka, która składa się z wielu modułów. Każdy z nich wykorzystywany może być samodzielnie, stosownie do potrzeb. Generalnie – służy on diagnostyce oraz wypracowywaniu i wdrażaniu zmian w obszarach nazywanych potocznie sposobami myślenia obecnymi w zespołach realizujących wspólne cele.
Produkt jest rezultatem doświadczeń naukowych, zawodowych i życiowych autora oraz licznych zespołów współpracujących z nim na przestrzeni ponad dwudziestu lat. Fundamentem całej konstrukcji jest metodologia oparta na interdyscyplinarnym i holistycznym podejściu do rozwiązywania problemów. Zapożyczyłem ją do Metodologicznej Szkoły Poznańskiej, gdzie w latach 70 tych XX wieku, na Uniwersytecie im. A.Mickiewicza w Poznaniu rozwijana była myśl metodologiczna, pod kierunkiem Prof. dr hab. Jerzego Kmity. Wiele wątków tematycznych- obecnych w rzeczonej metodyce – pochodzi z dysertacji doktorskiej „O integracyjnej funkcji nauk praktycznych” obronionej w 1977 roku.
3iM to ponadto doświadczenia zebranych podczas wdrażania poszczególnych jej dziedzin i narzędzi:
- w dużych polskich przedsiębiorstwach, jak np. Pojazdy Szynowe PESA S.A. czy Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o., firmach konsultingowych, takich jak np. CRM SA Warszawa czy LCC Lublin,
- organizacjach pozarządowych, takich jak Polski Związek Motorowy, administracji państwowej, takich jak Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku oraz
- doświadczeniach zebranych podczas wdrażania oficjalnej brytyjskiej metodyki zarządzania projektami państwowymi i gospodarczymi, opracowanej przez brytyjską agencję rządową Office of Government Commerce.
Pierwsza publiczna prezentacja 3iM miała miejsce w dniach 14-15 grudnia 2009 roku w gmachu Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku na Międzynarodowej Konferencji INNO3city, promującej przedsiębiorczość, innowacyjność i kreatywność na Pomorzu.
P.S.
Więcej informacji na:
- (strona w budowie) https://3im.pl/
- dr Tadeusz Wojewódzki
- wojewodzki@wojewodzki.pl