3iM – informacja ofertowa
Krótko mówiąc nasza oferta: 3iM- to jest klucz do rozwiązywania problemów. Takie narzędzie, taka wiedza o zespole wspólnie realizującym cele. Rzadko u nas dostępna, gdyż to wiedza o tym – jak myślimy. Jaki sposób myślenia warunkuje wspólne działania? Wiedza, która wyznacza cele, ich porządek oraz sposoby realizacji.
3iM – inżynieria infrastruktury intelektualnej i mentalnej – środowiska pracy. Choć brzmi nieprzyjaźnie – jest prawdziwym przyjacielem pracujących zespołowo. Ludzi realizującym wspólnie, cele. Zawodowo. I nie tylko. 3iM daje szansę poznania sposobów myślenia. Możliwość identyfikacji oraz zmiany. Nowe oblicze starego zespołu? Dokładnie.
Co to takiego?
Tak, jak powiedzieliśmy: jest klucz do rozwiązywania problemów. Wiedza o tym – jak myślimy. O tym w jaki sposób myślenie warunkuje wspólne działania? Wiedza, która wyznacza cele, ich porządek oraz sposoby realizacji.
W takim kontekście widać, jak na rentgenie, ile w tym -co robimy- jest sensu, a ile zbędnego wysiłku i przysłowiowego bicia piany. Ten kontekst jest tworzony tylko -lub aż- po to, abyśmy wiedzieli i rozumieli. Po to, abyśmy mieli szansę wspólnego wyboru. To nie jest mentorstwo, piętnowanie czy pouczanie.
3iM mówi jak jest. Pokazuje najważniejsze niebezpieczeństwa, istotne dla realizacji naszych celów, marzeń i zamierzeń. Jeśli podejmiemy decyzję, żeby coś zmienić, to 3iM podpowie nam -jak to zrobić. Jeśli nie – nasza sprawa, nasz wybór.
Kolejna konieczność zmiany?
Skorzystanie z tej wiedzy jest szansą na zmianę. Na pracę w normalnym środowisku, przyjaznym, przewidywalnym.
3iM jest narzędziem pomocnym w procesach decyzyjnych. W każdym środowisku pracy. Decyzji, od których zależy wspólny sukces i jakość naszego życia. Szczególnie wtedy, gdy:
- miała miejsce zmiana kierownictwa i oczekiwane jest „nowe otwarcie”,
- w uwarunkowanych środowiska pracy pojawiają się istotnie nowe tendencje, które mają istotny wpływ na procesy informacyjne, jak np. sztuczna inteligencja,
- zapanowało w środowisku pracowniczym powszechne przekonanie, że „coś jest nie tak” i jest problem z nazwaniem tego,
- mają miejsce antagonizmy, związane z podziałem na „swoich i obcych”,
- utrwala się tendencja do obwiniania niepowodzeniami przypadkowych osób,
- ma miejsce nierównomierny podział zadań, oparty na nie merytorycznych przesłankach,
- istotny udział w codzienności pracowniczej mają zadania odbierane przez uczestników jako bicie piany,
- rezultaty pracy opierają się na uznaniowości, pogłębia się różnica między wartościami deklarowanymi, a respektowanymi, itp.
Sam fakt obecności któregokolwiek z tych stanów rzeczy jest sygnałem do pilnego zainteresowania się stanem infrastruktury intelektualnej i mentalnej organizacji.
Za co można pokochać 3PZ?
Jego główne narzędzie – 3iM -wskazuje źródło problemów w obszarze sposobów myślenia. Odpersonalizowuje problemy dzięki czemu tracą zbędny kontekst emocjonalny i stają się łatwiejsze do rozwiązania. Nawet tego, co wcześniej wydawało się sytuacją bez wyjścia.
Jak to robimy?
Sposób myślenia identyfikujemy na podstawie wartości oraz wiedzy podmiotów, które są w kręgu naszych zainteresowań. Czyli zespołu realizującego wspólny cel.
Jak do tych wartości i do wiedzy dotrzeć? Najprościej jest zapytać zainteresowanych. Z doświadczenia życiowego wiemy, że pytani odpowiadają często nie tak, jak myślą, ale jak wypada – w ich przekonaniu, żeby myśleli. Badanie motywów udzielania odpowiedzi na tego typu pytania nie jest naszym celem. To przedmiot zainteresowania psychologów, a nasze podejście jest interdyscyplinarne. Nie przypisując z góry badanym zespołom określonych wartości oraz wiedzy będziemy starali się zrekonstruować oba te obszary. Zarówno na podstawie tego, co mówią, jak i tego, jak działają. Do poznania tego, co mówią posłużą nam kwestionariusze pytań. Do poznania tego, jakie wartości respektują i jaką wiedzą dysponują- posłuży nam rekonstrukcja przesłanek działania, ich kontekstu, wynikającego z podejmowanych decyzji, rozwiązań, zachowań.
Odpowiedź na pytanie o sposoby myślenia respektowane przez zespół, wpisane w ich sposoby działania – jest punktem wyjścia do opisu tego, co jest. Ale dodatkowo opisujemy konsekwencje obecności stwierdzonych sposobów myślenia. Jeśli okazują się one sprzeczne z oczekiwaniami zespołu, jego zadaniami i celami, wypracowujemy wspólnie ścieżki naprawcze. Polegają one na wprowadzeniu rozwiązań blokujących obecność w codziennej praktyce sposobów myślenia niekorzystnych dla realizacji przyjętych zadań.
Diagnoza sposobów myślenia obecnych w zespole jest punktem wyjścia do stworzenia planu działania. Obejmuje on wyposażenie zespołu w narzędzia oraz kompetencje pozwalające swobodne i bezpieczne poruszanie się po tak trudnej materii, jaką są sposoby myślenia.