Zobacz – jak myślisz. Zmień – jak działasz
Zobacz – jak myślisz. Zmień – jak działasz

Ścieżka kreowania normalności _II_ Optymalizacja paradygmatów myślenia- kategoryzacja problemowa _ Słowa klucze.

 

Podstawą wszystkich kompetencji, w tym problemowych – jest umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poziom opanowania tej umiejętności sprawdza się najskuteczniej (najbardziej obiektywnie), w trakcie ćwiczeń z zakresu identyfikacji słów kluczy oraz mapowania myśli (graficznego przedstawiania treści).

Sztuka czytania ze zrozumieniem sprowadza się do umiejętności określenia jego sensu, istoty, tego, co w nim jest najważniejsze. Nasza wiedza oraz system wartości – uczestniczą w tym procesie oraz wpływają na efekt końcowy. Wiedze i wartości – możemy poznać i uzupełnić brakujące obszary. Nadal najważniejsza pozostanie jednak umiejętność czytania ze zrozumieniem.

W pracy zespołowej czy w szeroko rozumianej – współpracy – zbliżony poziom opanowania sztuki ze zrozumieniem oraz analogiczna wiedza i wspólny system wartości – są fundamentem sukcesu.

O wiedzy i wartościach – dowiemy się więcej w dalszej części kursu. Tutaj koncentrujemy się na identyfikacji słów kluczy.

 

Zadanie jest trudne. Jego celem jest doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

 

Trzeba wskazać sens tekstu naszpikowanego słowami kluczami.

 

Proponujemy 3 krotne przeczytanie tekstu.

Zastanowienie nad tym, o czym on jest i co z tego tekstu chcieli Państwo przekazać własnemu zespołowi. Jaki jest warunek sukcesu systemu wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.

 

Treść zadania:

Proszę wskazać / słowa/ klucze identyfikujące sens cytowanego tekstu.

„Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności,

dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci,

w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami (podkreślenie moje) – uchwala się, co następuje/…/”[1]

 

Oto ich pełny indeks:

  • atmosfera szczęścia, miłości i zrozumienia
  • dobro dzieci
  • dobro rodziny
  • ochrona dzieci
  • pomoc dla dzieci
  • rodzina jako podstawowa komórka społeczna
  • rodzina przeżywająca trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci
  • skuteczna pomoc dla rodziny
  • szczególna ochrona i pomoc
  • środowisko rodzinne
  • troska o harmonijny rozwój dzieci
  • troska o przyszłą samodzielność życiową dzieci
  • współpraca wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami

 

W ukierunkowaniu poszukiwań trafnego rozwiązania pomocna może okazać się analiza mapy myśli zamieszczonej poniżej:

[1] Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje „Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej” (Dz.U. z 2013 r. poz. 135). W preambule do niej zawarta jest niniejsza sentencja intencji ustawodawcy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 komentarze “Ścieżka kreowania normalności _II_ Optymalizacja paradygmatów myślenia- kategoryzacja problemowa _ Słowa klucze.”