Podstawą wszystkich kompetencji, w tym problemowych – jest umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poziom opanowania tej umiejętności sprawdza się najskuteczniej (najbardziej obiektywnie), w trakcie ćwiczeń z zakresu identyfikacji słów kluczy oraz mapowania myśli (graficznego przedstawiania treści).
Sztuka czytania ze zrozumieniem sprowadza się do umiejętności określenia jego sensu, istoty, tego, co w nim jest najważniejsze. Nasza wiedza oraz system wartości – uczestniczą w tym procesie oraz wpływają na efekt końcowy. Wiedze i wartości – możemy poznać i uzupełnić brakujące obszary. Nadal najważniejsza pozostanie jednak umiejętność czytania ze zrozumieniem.
W pracy zespołowej czy w szeroko rozumianej – współpracy – zbliżony poziom opanowania sztuki ze zrozumieniem oraz analogiczna wiedza i wspólny system wartości – są fundamentem sukcesu.
O wiedzy i wartościach – dowiemy się więcej w dalszej części kursu. Tutaj koncentrujemy się na identyfikacji słów kluczy.
Zadanie jest trudne. Jego celem jest doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Trzeba wskazać sens tekstu naszpikowanego słowami kluczami.
Proponujemy 3 krotne przeczytanie tekstu.
Zastanowienie nad tym, o czym on jest i co z tego tekstu chcieli Państwo przekazać własnemu zespołowi. Jaki jest warunek sukcesu systemu wsparcia rodziny i pieczy zastępczej.
Treść zadania:
Proszę wskazać / słowa/ klucze identyfikujące sens cytowanego tekstu.
„Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności,
dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci,
w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami (podkreślenie moje) – uchwala się, co następuje/…/”[1]
Oto ich pełny indeks:
- atmosfera szczęścia, miłości i zrozumienia
- dobro dzieci
- dobro rodziny
- ochrona dzieci
- pomoc dla dzieci
- rodzina jako podstawowa komórka społeczna
- rodzina przeżywająca trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci
- skuteczna pomoc dla rodziny
- szczególna ochrona i pomoc
- środowisko rodzinne
- troska o harmonijny rozwój dzieci
- troska o przyszłą samodzielność życiową dzieci
- współpraca wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami
W ukierunkowaniu poszukiwań trafnego rozwiązania pomocna może okazać się analiza mapy myśli zamieszczonej poniżej:
[1] Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje „Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej” (Dz.U. z 2013 r. poz. 135). W preambule do niej zawarta jest niniejsza sentencja intencji ustawodawcy.
2 komentarze “Ścieżka kreowania normalności _II_ Optymalizacja paradygmatów myślenia- kategoryzacja problemowa _ Słowa klucze.”
Jesteś świetny w tworzeniu interaktywnych elementów na swoim blogu! Czy używasz jakichś specjalnych narzędzi do integracji quizów, sond czy formularzy z treściami? Jakie korzyści widzisz w dodawaniu interaktywności do swoich wpisów?
Zauważyłem, że Twoje wpisy są niezwykle zróżnicowane tematycznie. Czy masz określoną strategię wyboru tematów, czy to bardziej rezultat spontanicznych inspiracji?