Zobacz – jak myślisz. Zmień – jak działasz
Zobacz – jak myślisz. Zmień – jak działasz

Niezbędnik dorosłości

W życiu jest kilka- szczególnie ważnych -progów, a wśród nich opuszczenie szkoły i wejście w środowisko pracy. Każdy, kto zastanawiał się nad własnym dzieckiem i myślał, jak je chronić przypominał sobie własne doświadczenia. Jakie to rady? Większość z nich mieści się w konwencji matki pilota wojskowego myśliwca, która prosi, żeby syn latał nisko i powoli, gdyż blisko ziemi zawsze jest bezpieczniej…

Ale problem pozostaje otwarty: Jak przegotować młodą osobę do pierwszego kontaktu ze środowiskiem pracy? Z dorosłymi ludźmi, wśród których nasze dziecko będzie jednym z nich. Będzie pracownikiem. Bez specjalnych przywilejów i taryfy ulgowej, gdyż to praca i dlaczego miałoby być tam inaczej.

Co powinno wchodzić w skład takiego niezbędnika dorosłości? Jaka wiedza? Jakie umiejętności?

Odpowiedź na te pytania zależy od rodzaju i skali naszych obaw. Czego najbardziej obawiamy się? Jakich reakcji i zmian w młodym człowieku, jako efekcie pierwszych doświadczeń uczestnictwa w pracowniczej dorosłości?

W złym scenariuszu znajdzie się zapewne rozczarowanie. W ślad za tym – nasza obawa przed próbą adaptacji młodego człowieka do różnych form patologii? A może coś jeszcze gorszego, co rzuci cień na całe dorosłe życie, a co można streścić jako „złe zdanie o ludziach”, które w skrajnych przypadkach skutkować może negacją wszystkich i wszystkiego.

Analizę potencjalnych zagrożeń warto zapewne rozpocząć od zadania sobie pytania o to z czym może zetknąć się nasze dziecko, dorosły człowiek- w pierwszym miejscu pracy? Jakie zjawiska, zdarzenia, zachowania – pojawiają się stosunkowo często i jako takie mogą od razu rzucać się w oczy.

Zastanawiając się nad tym jaki rodzaj problemów charakteryzuje naszą współczesność środowiska pracy osobiście wskazywałbym plemienność, którą bankowo zauważą młodzi ludzie. Zauważą jej obecność: dzielenie ludzi na swoich i obcych, czyli lepszych i gorszych. Plemienność najbardziej widoczna jest w ocenach rezultatów pracy. Poczynając od słownych pochwał i nagan, po gratyfikację finansową. Swoi zawsze robią wszystko dobrze. Obcy źle. Swoi mają łatwiejszą pracę, mają jej mniej – słowem mają w pracy lepiej od obcych. To widać na pierwszy rzut oka. Konsekwencje tego stanu rzeczy także. Zespół jest zatomizowany, niechętny do podejmowania nowych rozwiązań, pomysłów itp.

Przygotowanie do samodzielnej analizy takich zachowań wymaga wprowadzenia w tematykę sposobów myślenia. Kontakt z plemiennością narzuca optykę właściwą personalizowaniu problemów. Tymczasem sedno tkwi w sposobach myślenia. Różnica podejść do problemu – jest zasadnicza. Jeśli personalizujemy problem, to jego rozwiązanie zakłada zmiany kadrowe. Trzeba usunąć szefa, który dzieli ludzi na swoich i obcych, czyli sankcjonuje plemienność w miejscu pracy. Jeśli spojrzymy na problem z perspektywy sposobów myślenia, to rozwiązania poszukamy w sposobach blokowania plemienności. Pierwsze rozwiązanie niesie ze sobą negatywny ładunek emocjonalny, wraz z chęcią odwetu. Drugi – ukierunkowuje nas na aktywną refleksyjność. Zamiast myśleć o tym, jak pozbyć się człowieka, myślimy o tym jak zablokować obecność problemu. Jeśli nie zmienimy radykalnie sposobów zarzadzania, nie zablokujemy problemu plemienności, to będzie on wracał w różnych miejscach i czasie. Problem jakości kadry zarządzającej, to inny temat, ale i o nim można z sensem mówić w perspektywie sposób myślenia.

Jak mówić o sposobach myślenia?

Z mojej – bez mała 50 -letniej – perspektywy nauczyciela akademickiego duże możliwości metodyczne stwarza prezentowanie sposobu myślenia jako relacji wartości i wiedzy. Oczywiście każdy z nas wybierze własna ścieżkę, ale warto na niej zwrócić uwagę na elementy, które zaprezentuję poniżej, odwołując się do wspomnianej wcześniej plemienności.

Sposób myślenia na przykładzie plemienności.

Pozwólcie, że zaprezentuję ten materiał dokładnie w takiej formie, w jakiej przedstawiam go na szkoleniach online.

O syndromie plemienności wspominaliśmy już wcześniej. Przypomnijmy wiec tutaj jedynie tyle, że jego istota sprowadza się do specyficznej oceny rezultatów pracy. Specyficznej, albowiem opartej nie na walorach ocenianego rezultatu lecz na ocenie poziomu relacji miedzy ocenianym, a oceniającym.  Oceniający odróżnia dwie grupy: swoich – rezultaty ich pracy są oceniane zawsze jako dobre oraz obcych – ich rezultaty pracy oceniane są zawsze źle.

Co znamionuje istotną obecności tego Syndromu Plemienności w organizacji? Przede wszystkim bierność, niechęć do podejmowania nowych zadań, przynoszących indywidualne oraz wspólne korzyści. Wyraźny brak motywacji pracowniczej do zmian, przy jednoczesnym prywatnym zainteresowaniu propozycjami.  Tak więc jeśli nawet trafi się do takiej organizacji z fantastycznym pomysłem, korzystnym dla niej – jako całości oraz indywidualnie, dla poszczególnych pracowników – to zespół będzie sprawiał wrażenie zawodowo wypalonego, wygaszonego, niechętnego do jakichkolwiek zmian. Prywatnie – pojawią się pozytywne opinie, ale publicznie – absolutnie nie.

Diagnozę obecności Syndromu Plemienności rozpoczynamy od sprawdzenia przebiegu procesu oceny rezultatów pracy. Zasadnicze znaczenie ma ustalenie poziomu uznaniowości w tym procesie. Stanem optymalnym jest dysponowanie w zespole wzorami ocenianych produktów. Negatywna ocena pracy ma wówczas kontekst merytoryczny i jasno wynika z niego -co nie jest należycie wykonane i dlaczego. Stanem budzącym nasze obawy – jest całkowity brak standardów: zarówno w formie wzorów ocenianych rezultatów pracy, jak i samej procedury oceniania. Ocena rezultatów pracy ma charakter całkowicie uznaniowy, personalny, zależny od oceniającego. Stwierdzenie obecności takiego stanu rzeczy oznacza, że istnieje środowisko pracy sprzyjające zaistnieniu i utrwaleniu się Syndromu Plemienności. Wystarczy, że pojawi się jeden jeszcze element: w procesie oceniania rezultatów pracy odróżniane są dwie grupy: swoi i obcy.

Przyczyny zaliczania kogoś -przez oceniającego rezultaty pracy – do swoich, mogą być bardzo różne, ale nie one nas interesują, lecz sam mechanizm: swoi oceniani są zawsze dobrze. Obcy – zawsze źle. Swoi nie mają wobec tego żadnej motywacji do zmian, gdyż i tak oceniani będą dobrze. Natomiast obcy – bez względu na to, co zrobią – zawsze oceniani są źle, a więc nie mają najmniejszego powodu do tego, by wykazywać się nadmierną aktywnością. Tym bardziej, że omawiany syndrom pojawia się zazwyczaj w towarzystwie innego: Syndromu Czarownicy, który w sytuacji niepowodzenia -koncentruje całą uwagę organizacji nie na ustaleniu przyczyn, lecz na wyszukaniu winnego i potraktowaniu go zgodnie z rytuałem „palenia czarownicy”. Te dwa syndromy wzajemnie się napędzają.

Syndrom Plemienności nie przejawia się w tym, że zatrudniani są znajomi czy rodzina oceniającego rezultaty pracy, lecz w sposobie ich oceny. Sposób oceny jest konsekwencją respektowanego sposobu myślenia. Analizę sposobu myślenia opieramy na rekonstrukcji systemu wartości – obecnemu w procesie oceniania rezultatów pracy- wiedzy skorelowanej z tym systemem oraz relacji między wartościami i wiedzą.

System wartości – charakteryzuje się usytuowaniem „swoich” jako wartości najwyższej oraz odległym umieszczeniem „obcych”, jako wartości najmniej preferowanej. Na szczycie piramidy wartości usytuowane jest „dobro swoich”. Zależnie od charakteru organizacji, źródeł jej finansowania, zasad wedle których jest weryfikowana – jako przydatna – inne wartości zajmują mniej czy bardziej preferowane miejsce. Wszystkie jednak będą posiadały pewne cechy – wspólne. Przede wszystkim uznaniowość, jako zasadę podejmowania decyzji merytorycznych, a szczególnie oceniania rezultatów pracy.

Taki system znamionuje uznaniowość – jako zasada oceny pracownika, brak transparentności zarówno decyzyjnej, jak i reguł komunikacji, relacji międzyludzkich, a także relacji w obszarze kapitału ludzkiego. Brak transparentności, uznaniowość i zapobiegliwość wobec swoich – tworzą fundament piramidy wartości przedstawianej na Rys.1. Tak prezentuje się system wartości respektowanych w organizacji, gdzie obecny jest syndrom plemienności. Oznacza to, że rezultaty respektowania tej piramidy plemienności mają przewagę nad rezultatami respektowania takich wartości, jak np. merytoryczność czy dobro klienta. O tym, która z wartości jest deklarowana tylko, a która respektowana w praktyce – w procesach decyzyjnych – przesądzają konkretne produkty. Takim produktem jest w organizacji każda decyzja, w tym – oceniająca renaulty pracy.

Z psychologicznego czy socjologicznego punktu widzenia – interesująca nas decyzja może ujawniać inny kontekst oraz sugerować inne przesłanki. Ostatecznie jednak dotarcie do wartości respektowanych oraz rekonstrukcja systemu wartości – powinny potwierdzać ten sam porządek. W grę wchodzić może jedynie odmienne nazewnictwo.

Jeśli przekształcić naszą piramidę wartości w piramidę wiedzy, to mogłaby ona wyglądać tak, jak przedstawiamy to na Rys.2. Zabieg tego typu pozwala odpowiedzieć na pytanie o wiedzę przyjmowaną, zazwyczaj milcząco, przez organizację. Oczywiście wiedza – w warunkach pracy -uporządkowana będzie nie w formie piramidy czyli relacji „co jest bardziej preferowane od czego” lecz relacji przyczynowo – skutkowych, strukturalnych czy funkcjonalnych. Przedstawiliśmy ją tutaj akurat w formule piramidy, by podkreślić odpowiedniość obszarów wartości i wiedzy.

Przekonanie o tym, że sukces buduje się tylko ze swoimi, wspierany jest formułą ograniczanego zaufania, jako uzasadniającą psychologicznie taki punkt widzenia na swoich oraz obcych. Jako wyjaśnienie zasad polityki kadrowej – podnoszony jest argument odpowiedzialności osobistej decydenta, jako uzasadniający przewagę kryterium zaufania nad kryteriami merytorycznymi – w doborze pracowników. Wielce prawdopodobne jest, że ten model relacji przenoszony jest – niejako z automatu – na dalsze, aż do oceny rezultatów pracy.

Przy analizie sposobu myślenia, znamiennego dla oceny rezultatów pracy -posłużyliśmy się wizualizacją systemu wartości oraz wiedzy.  Jest to technika nie tylko komunikacyjna, ułatwiającą przekaz treści, ale także analityczną. Dzięki niej lepiej rozumiemy zachowania ludzkie i unikamy w ich interpretacji personalizacji. Dysfunkcjonalność systemu postrzegana z perspektywy personalizacji problemu skupi proces problemowy na słabych stronach podmiotów problemu. Tymczasem zasadnicze pytanie dotyczy źródeł, a nie winy. Źródłem jest sposób myślenia.

Proces identyfikacji Syndromu Plemienności przestawimy – dodatkowo -w postaci Tabeli Problemowej.

Tabela problemowa

to– syntetyczne ujęcie SYNDROMU PLEMIENNOŚCI uwzględniające różne aspekty problemu:

  1. objawy organizacyjne /negatywne konsekwencje występowania tego syndromu dostrzegane w perspektywie zarządczej/
  2. objawy behawioralne / krótki opis zachowań traktowanych, jako oznaki obecności tego syndromu w organizacji/
  3. objawy zobiektywizowane / stany rzeczy, które można potwierdzić bardziej obiektywnie: – produktowo, dokumentacyjnie itd./
  4. stany rzeczy – opisowe/ jak opisane wcześniej objawy widziane „na pierwszy rzut oka”/,
  5. interpretacja – to już połączenie wszystkiego, co wiemy z wcześniejszych rubryk, przetworzone przez sporządzającego tabelę problemową
  6. pamiętając o idei tabeli każdy użytkownik musi dopasować ją do swoich nawyków i potrzeb
  7. liczy się ostateczny efekt: stopień pokrywania się naszych obserwacji i wniosków z tym, co opiszą badani przez nas ludzie – w części kwestionariuszowej /to oddzielny etap sprawdzania powszechności występowania syndromu/.

Wizualizacja systemy wartości i wiedzy jest techniką pomocniczą procesu identyfikacji barier mentalnych. Podobnie, jak Tablica problemowa, którą opisujemy poniżej. Są to rozwiązania sprawdzone w warunkach firmy konsultingowej i wspominamy tutaj o nich z intencją inspiracji do tworzenia własnego warsztatu pracy złożonego z technik i narzędzi, ułatwiających pracę „na zapleczu”, w trakcie przygotowań do kontaktu z rodziną.

 W głównej jednak mierze są to narzędzia pomocne w diagnozowaniu uwarunkowań zmian w instytucjach, a generalnie – sytuacji projektowej.  

Tabela problemowa jest propozycją porządkowania krótkich notatek i obserwacji – w jednym miejscu, według pewnego rygoru:

  • odróżniać swoje interpretacje od zaobserwowanych zachowań,
  • przypisywać im bardziej zobiektywizowane formy, potwierdzające, że to, co zaobserwowaliśmy – jest faktem, ma swoje dokumentacyjne czy produktowe potwierdzenie,
  • opisujemy to bez emocji – tak, jak opisuje się stany rzecz typu: ludzie rozmawiają.
  • PROBLEM

    Nazwa

     

    Objawy organizacyjne

    Objawy behawioralne

    Objawy zobiektywizowane

    Stany rzeczy – opisowe

    Interpretacja

    Syndrom plemienności

    Niższa efektywność działania od kalkulacyjnej /potencjału kapitału ludzkiego/

    Rezultaty pracy oceniane są według przynależności do „swoich” lub „obcych”. Prace wykonane przez swoich są zawsze oceniane pozytywnie, a prace obcych – zawsze negatywnie lub gorzej

    Blokada energetyczna zespołu

    Na pierwszy rzut oka –  w firmie wszystko jest ok. Każdy robi swoje.

    Papierkiem lakmusowym jest potrzeba zmian. Każdy ma 1001 powodów merytorycznych na rzecz tego, żeby nie włączyć się do zespołu projektowego

    Wiedza o plemiennych regułach obowiązujących w organizacji jest powszechna. Przejście z „obcych” do plemieńców nie jest możliwe. Plemię jest zbyt silne i zbyt rygorystyczne w respektowaniu uznanych przez siebie zasad funkcjonowania, aby liczyć na wyjątek. Swoi nie musza się wysilać, gdyż zawsze będą oceniani pozytywnie. Obcy też nie mają najmniejszego powodu do wysilania się, gdyż i tak ich praca oceniana będzie negatywnie

    Dysharmonia decyzyjności

    Niechętny stosunek do zmian

    Przewaga działań bieżących – strategia jeśli jest, to tylko na papierze

    Popełniane są te same błędy;

     nie wyciąga się wniosków organizacyjnych z błędów, nie docieka się ich przyczyn;

    działania naprawcze ograniczają się w pewnych sytuacjach tylko do szukania winnych

    Niezdolność do skutecznych działań zespołowych

    Dystans wobec współpracy z innymi

    Każdy sobie rzepkę skrobie

     

    Brak synergii

     

    Brak dzielenia się wiedzą; brak kumulacji doświadczeń

     

    Brak inicjatyw wspólnych przedsięwzięć

     

    Brak merytorycznej dyskusji

     

    Brak obecności technik pracy grupowej

     

    Brak

    możliwości kreowania ścieżek kariery zawodowej zarówno pionowych, jak i poziomych

    Brak aspiracji awansu

    Brak integralności indywidualnej ścieżki kariery zawodowej ze strategią organizacji

    Tematyka szkoleń organizowanych przez firmę nie pozostaje w widocznej zależności  ani z obecnymi, ani określonymi w strategii organizacji zadaniami.

    Brak sylabusów kompetencji pracowniczych  odnoszonych do zadań wykonywanych na danym stanowisku pracy

    Brak zdolności delegowania odpowiedzialności

    Ucieczka przed jakąkolwiek odpowiedzialnością

    Brak zobiektywizowanych kryteriów oceny rezultatów pracy

    Brak możliwości budowania wspólnych wartości na historii i tradycji firmy

     

    Negatywna pamięć historyczna

    Ludzie wiedzą czego nie należy robić, chociaż nikt nie wie dlaczego

    Pracownicy obcy przekazują sobie wiedzę o tym, czego nie należy robić, gdyż kiedyś za pewne działania ukarani zostali ludzie, którzy już w organizacji nie pracują

     

    Nieufność wobec kadry zarządzającej wszystkich szczebli

    Brak standardów oceny produktów pracy intelektualnej;

    Brak kryteriów oceny;

    Brak dobrych wzorów

      
      

    Labilność aksjologiczna – nie wiadomo, które zachowania wobec klienta są pożądane w konkretnej sytuacji

    Brak wiedzy o celach organizacji oraz systemie wartości do którego one się odnoszą

    Brak pryncypiów

    Podwładni pytają przełożonych o decyzje w najmniej ważnych sprawach tak, jak gdyby do każdej sprawy przewidziane było inne rozwiązanie, o którym wie tylko szef

    Takie zachowania dotyczą tylko obcych. Mogą zostać zinterpretowane mylnie jako przejaw braku samodzielności

    Nazwa

     

    Objawy biznesowe

    Objawy behawioralne

    Objawy zobiektywizowane

    Stany rzeczy – opisowe

    Interpretacja

    PROBLEM 

Tabela problemowa jest rezultatem poznania wybranych obszarów kultury organizacji. Proces ten obejmuje wszystkie dostępne techniki, z których korzysta każdy pracownik systemu, w bezpośrednim kontakcie z rodziną. Przypomnienie ich tutaj ma na celu uporządkowanie kontekstu wiedzy o źródłach syndromów oraz przygotowanie do współpracy metodycznej i metodologicznej z zespołami badającymi takie uwarunkowania w rodzimej jednostce. Identyfikowania sposóbów myślenia obecnych w środowisku pracy – na podstawie pozyskanych tutaj umiejętności – ma walor praktyczny albowiem:

  • widzi się problemy, a nie winnych ludzi, co zdecydowanie ułatwia relacje interpersonalne
  • szuka się problemowych uwarunkowań, a nie personalnych, co podnosi wartość merytoryczną działania
  • eliminuje się z relacji pracowniczych zbędny kontekst emocjonalnych reakcji, zapewniając większą efektywność systemu

 Podstawą orzekania o obecności każdego syndromu są realne produkty powstające w zespole, który poddajemy analizie. To konkretne decyzje i ich odpowiedniki – w postaci dokumentów – potwierdzają sposób myślenia respektowany w zespole.

Poza dokumentami i obserwacją uczestniczącą poznającego zespół – nieocenionym źródłem wiedzy o sposobie myślenia respektowanym w zespole – są sami pracownicy.  To oni dysponują najobszerniejsza wiedzą faktograficzną, także taką, której nie znajdziemy w dokumentach. Pozostaje kwestia interpretacji tego, co wiedzą oraz rozbieżności między własnym sposobem myślenia, a respektowanym w zespole. Trudna do przecenienie jest też rola, jaką dysponent wiedzy pełni w zespole, szczególnie w uwarunkowaniach obecności syndromów takich, jak Syndrom Plemienności. Zwykłe badanie statystyczne odpowiadające na pytanie o skalę obecności syndromu – może być bardzo mylące z tego prostego względu, że zdecydowana większość odnosząca korzyści z obecności Syndromu Plemienności – nie będzie zainteresowana w ujawnianiu go i jego blokowaniu.

Konstrukcja kwestionariusza sprawdzającego poziom występowania syndromów powinna dotyczyć stanów rzeczy, które pośrednio wskazują na jego obecność, gdyż pytania formułowane wprost skutkują odpowiedziami o wątpliwej wartości poznawczej.

Dla inspiracji własnych poszukiwań w tym zakresie przedstawiamy sugestię pytań -w postaci tabeli. Nie są to pytania do bezwzględnego naśladowania, gdyż trzeba je dostosować do poziomu organizacji, jej kultury projektowej, słownictwa ,itd., niemniej:

  1. oddają one charakter oczekiwanych rezultatów
  2. sugerują, aby unikać pytań zamkniętych – typu: „Czy?”
  3. tylko w części pytań chodzi nam o uzyskanie konkretnej odpowiedzi, gdyż cześć pytań – do indywidualnych rozmów – ma charakter prowokacyjny, skłaniający do refleksji na sugerowany przez nas obszar tematyczny
 

PROBLEM

Pytania pomocnicze

1.

Brak ładu decyzyjności

Dominacja działań bieżących nad strategicznymi

1.    Jakie działania strategiczne uwzględniane są w codziennej praktyce organizacji? /lista, opis/

2.    Które działanie strategiczne pozostaje w największej kolizji z działaniami bieżącymi? /zhierarchizowana lista, przyczyny konfliktu, skala/

3.    Jak rozwiązywane są sytuacje kolizyjne między celami strategicznymi, a bieżącymi? /przykłady/

4.   W jaki sposób identyfikowane są uwarunkowania działań strategicznych? /techniki, proces, zapis doświadczeń, odpowiedzialni/

5.    W jaki sposób identyfikowane są uwarunkowania działań bieżących? /techniki, proces, zapis doświadczeń, odpowiedzialni/

6.   Na jakiej podstawie odtworzyć można przesłanki decyzji nieprawidłowych? /opis stanu wiedzy, analiza ryzyka/

7.    Jak analizowane są błędne procesy decyzyjne? /przykłady/

8.   Jak hierarchizowane są codzienne działania biznesowe? /kryteria, przesłanki, odpowiedzialni/

9.   Jaki jest system wsparcia procesów decyzyjnych? /wsparcie procesami informacyjnymi, techniki pracy grupowej/

10. Jaki jest system analizy merytorycznej poprawności decyzji? /nie mylić z poprawnością prawną/

11.  Jakie są mechanizmy blokowania dominacji działań bieżących nad strategicznymi? /mechanizm utrzymywania równowagi/

12. Jaki jest dopuszczalny okres założonej i kontrolowanej dominacji działań bieżących nad strategicznymi? / przesłanki wyboru/

2.

Atomizacja zespołu

Brak współpracy, współdziałania

1.   Jaki jest system identyfikacji zmian dostrzeganych przez pracowników organizacji? /opis, odpowiedzialni/

2.   Jaki jest charakter zmian postulowanych w ostatnim półroczu? /przykłady, analiza/

3.   Jaki model współpracy i współdziałania między pracownikami preferowany jest w organizacji? /opis/

4.   Które kryterium oceny pracownika uwzględnia jego umiejętności współpracy? /lista, uzasadnienie wyboru wskazanego kryterium/

5.   Które z prowadzonych ostatnio szkoleń miało na celu przeciwdziałanie atomizacji zespołu?

6.   Jak sformułowany był cel szkolenia w zleceniu dla wykonawczy? /cytat/

7.   Jak przebiega – na bieżąco – proces oceny rezultatu pracy pracownika? /opis/

8.   W jakiej formie i komu udostępniane są rezultaty pracy ocenione jako wzorcowe? /opis, przykład/

9.   Jak w opisach wzorców blokowana jest uznaniowość oceniającego? /lista, przykłady/

10.Jak uwzględniane jest autorstwo pracownika we wdrożonych zmianach, wzorowych produktach itd./ zasady, przykłady/

11. Jak w sylabusie kompetencji menedżerskich określana jest umiejętność kreowania zobiektywizowanych kryteriów oceny rezultatów pracy? / cytat/

3.

Brak identyfikacji z organizacją

Brak integralności indywidualnej ścieżki kariery zawodowej ze strategią organizacji

1.   Na czym polega korelacja między strategią organizacji, a planami edukacyjnymi poszczególnych pracowników? /zasada/

2.   Jakie są kryteria doboru poszczególnych pracowników na szkolenia organizowane przez firmę? /

3.   Którzy pracownicy odbyli najwięcej szkoleń i z jakiego zakresu? /wykaz imienny w połączeniu ze szkoleniami/

4.   Jaki typ kompetencji kształcony był na szkoleniach wskazanych w punkcie 3? / wykaz/

5.   Które kompetencje wynikające ze strategii realizowane były na wykazie 4? /wykaz porównawczy/

6.   Na czym polegało  sprawdzenie efektywności szkoleń w przypadku osób z listy 3? /zasady, przykładowe efekty/

Do dalszych analiz będziemy potrzebowali pełniejszego wykazu syndromów. Pora na ich prezentację.

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/1/ Czarownicy

Decyzyjności

Komunikacja wiedzy

Zespół bierny. Zdecydowana niechęć do podejmowania nowych zadań. Obawa przed odpowiedzialnością.

Brak systemu gromadzenia i udostępniania doświadczeń organizacji.

Brak procedur decyzyjnych.

Brak analiz odpowiadających na pytania o przyczyny niepowodzenia

Pojawia się w przypadkach niepowodzeń.

Szuka się winnego zamiast przyczyny niepowodzenia.

Nie dotyczy sytuacji zaniedbań obowiązków służbowych.

Atomizacja grupy

Brak dzielenia się wiedzą

Brak synergii

Brak innowacyjności

Wzmocnienie syndromu plemienności

/2/ Plemienności

Relacje międzyludzkie

Decyzyjność

Zespół bierny, niechętny do jakichkolwiek, nawet najbardziej interesujących czy intratnych przedsięwzięć.

Z indywidualnych, prywatnych kontaktów wynika, że ludzie mają zainteresowania, oczekiwania, aspiracje.

Syndrom pojawia się w ocenie rezultatów pracy. Pracownicy są podzieleni na swoich i obcych.

 Swoich ocenia się zawsze pozytywnie, a obcych negatywnie.

Atomizacja grupy

Paraliż motywacyjny

Niechętny stosunek do zmian

Brak dzielenia się wiedzą

Brak synergii

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/3/ Czyje na wierzchu

Relacje międzyludzkie

Trudność w prognozowaniu decyzji. Te same przesłanki raz okazują się wystarczające, a innym razem wprost przeciwnie.

Sytuacje „niemocy prawnej” kiedy wszyscy deklarują dobrą wolą, a sprawa tkwi w miejscu.

Tzw. meritum sprawy, jej sensowność, istotność, poziom przygotowania – mają wtórne znaczenie dla orzekających o jej walorach. Liczą się względy pozamerytoryczne. Często personalne, ambicjonalne, którym podporządkowywane jest prawo.

Brak transparentnych reguł działania. Atomizacja zespołu; Paraliż motywacyjny; Blokada innowacyjności; Sprzyjający klimat dla syndromu plemienności; Sprzyjający klimat dla syndromu czarownicy ; Korzystne warunki dla syndromu cwaniaka

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/4/ Własnych zabawek

Kapitał ludzki

Zespół aktywny i zgrany. Ma efekty w swojej pracy i świadomość własnej wartości.

Brak zainteresowania .

Niechęć do współpracy z innymi jednostkami

Wybiórcze zainteresowanie problemami firmy jako całości. Brak zrozumienia strategii firmy. Działania z perspektywy własnej grupy, bez dostrzegania kolizyjności celów. Brak myślenia kategoriami firmy.

Atomizacja organizacji; Blokada motywacji; Brak innowacyjności; Brak synergii w skali organizacji

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/5/ Naszej szkapy

Kapitał ludzki

W zespole widoczni są najbardziej aktywni, najbardziej zorientowani, kompetentni i jednocześnie zaangażowani, ale to nie oni są wbrew pozorom szefami, liderami, kierownikami – słowem, członkami kadry zarządczej.

Tendencja do składania większości zadań na barki niewielu osób, wożeniu się na ich plecach. Zespół dzieli się wyraźnie na „wożących się” i „wożonych”. Nazwa syndromu nawiązuje do tytułu nowelki poświęconej koniowi pracującemu w kopalni.

Atomizacja grupy; Brak synergii ; Brak innowacyjności; Wzmacnia syndrom plemienności

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/6/ Pani Dziuni

Kapitał ludzki

Niechętny stosunek do jakichkolwiek form pracy zespołowej, szczególnie technik pracy grupowej, takich, jak burza mózgów. Nie ma wprawdzie wzajemnej podejrzliwości, ale zespół niechętnie dzieli się publicznie swoim pomysłami.

Pani Dziunia ma swoje sympatie i antypatie. Zawsze ilekroć ktoś zabiera publicznie głos, Pani Dziunia natychmiast ocenia głośno wartość wyrażonej opinii, zdania czy przekonania – zależnie od tego czy kogoś lubi czy nie. Pani Dziunia już w trakcie wypowiedzi danej osoby gestykulacją i mimiką wyraża swoje przekonania, co zdecydowanie przeszkadza wypowiadającym się deprymując ich lub wprowadzając w stan zachwytu.

Atomizacja grupy; Blokada technik pracy grupowej; Blokada innowacyjności

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/7/  Pustych taczek

 

 

 

 

Decyzyjność

Bardzo intensywne życie organizacji. Przeważają sprawy organizacyjne. Jest ich tak dużo, że zasoby ludzkie funkcjonują „na styk”. Tempo pracy wyklucza jakąkolwiek refleksyjność. Także nad sensem tego, co się robi

Brak strategii działania i strategicznego myślenia. Bezrefleksyjność. Tempo działania jest wartością samą w sobie, niewymagającą uzasadnienia. Kult technicznych rozwiązań wspierających tempo działania. 

Blokada synergii

Blokada innowacyjności 

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/8/ Wkręcanego gwoździa

Decyzyjność 

Działania organizacji pozostają często w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem, zasadami racjonalności itd. Nikt tego jednak nie zmienia w przekonaniu, że może być jeszcze gorzej, a więc lepiej pozostawić taki stan rzeczy, jak jest.

Syndrom przejawia się różnie – np. w postaci solidarności pracownika firmy z klientem, który zauważa bzdurę i sygnalizuje je obecność pracownikowi. Np. firmy windykacyjne mają opóźnione informacje o zapłacie zaległości. Ich pracownicy trafiając na klienta, który uregulował zaległości kilka dni wcześniej, proszą klienta, aby się tym nie przejmował.

Atomizacja grupy; Blokada synergii; Dekompresja energii

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/9/ Jednorazówki intelektualnej

Komunikacji

W organizacji ciągle ktoś kogoś o coś pyta. O numer telefonu, adres, dokument, o pracę, którą ktoś inny kiedyś wykonał, a teraz trzeba znów zrobić to samo i nikt nie wie jak. Trudno w takich warunkach skupić się i pracować wydajnie. Ludzie męczą się, są poirytowani i mało skuteczni. Wychodzą z pracy znużeni.

W organizacji nie zachowuje się rezultatów pracy intelektualnej. Nie ma w tym zakresie żadnych zasad, regulacji. Ponieważ nie przechowuje się rezultatów zadań cząstkowych, wiele zadań, wiele czynności wykonywanych jest wielokrotnie, od samego początku.

Blokada efektu synergii

Blokada efektu organizacji uczącej się

Pętle zadaniowe

Blokada standaryzacji

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/10/ Tonażu

 

Komunikacja

Powaga informacyjnego zadania wyraża się ilością (objętością) opracowania: praca za 10.000 zł musi być obszerniejsza, wagowo i wizualnie „poważniejsza” niż praca za 2.000 zł.

Tendencja do oceny wartości intelektualnych kryteriami ilościowymi – wartość pracy wyrażana wartościami wagowymi „wiedza na tony”. Ilość tomów, ich opasłość – są świadectwem rzetelności pracy, a zarazem jej wartości.

Blokada nielinearnych form zapisu treści

Blokada ładu informacyjnego

Syndrom

Dziedzina

Stan rzeczy

Objawy

Konsekwencje

/11/

Cwaniaka

Relacje międzyludzkie

Zła atmosfera w miejscu pracy. Irytacja, skłonność do reakcji nieadekwatnych do sytuacji.

Syndrom przejawia się w braku respektowania zachowań ogólnie przyjętych, uznanych za normy w danym zespole.  Są to zasady dobrego wychowania, ale także pewne umowy np. dotyczące zasad korzystania ze wspólnej, składkowej herbaty.

Atomizacja grupy

Blokada synergii

Nazwy syndromów należy dostosować do zwyczajów językowych środowiska, które jest przedmiotem analizy mentalnej. Jednak nazwa raz wprowadzona – powinna być konsekwentnie stosowana. Ważne jest ponadto pozyskanie umiejętności identyfikacji objawów występowania syndromów barier mentalnych. Jest to ten moduł umiejętności, którego powszechna obecność w instytucji stanowi najlepszą gwarancję świadomych zachowań w obszarze analizy otoczenia.

Utrwalona bierność

Utrwalona bierność jest zagrożeniem mentalnym dla każdej instytucji wymagającej zmian,

Odpowiedź twierdząca na pytanie o obecność syndromu otwiera dalszą ścieżkę poszukiwań, gdzie celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie o skalę tego zjawiska.  Najlepsze efekty uzyskuje się w trakcie warsztatów polegających na tym, że omawia się z zespołem poszczególne syndromy /Tabela 5./, a każdy indywidualnie określa wagę syndromów oraz podaje przykłady obecności każdego z nich -w zespole. Ważna jest tutaj uwaga techniczna, by zablokować ewentualną nadmierną wstrzemięźliwość w wypełnieniu tego obowiązku zaleceniem, że w sytuacji braku przykładów potwierdzających obecność syndromu należy podać kontrprzykładowy – potwierdzające stan przeciwny.

Wagę nadaną przez uczestnika warsztatów konfrontujemy z opisanymi stanami rzeczy, które przytacza, jako znamienne dla jego obecności. Sprawdzamy prawidłowość zrozumienia istoty problemu oraz umiejętność przełożenia tej wiedzy na działania diagnostyczne. Odnosimy tym samym dodatkowe korzyści z warsztatów, które nie tylko służą analizie otoczenia, ale określają jego mentalne uwarunkowania w zespole   i zbogacamy umiejętności pracownicze o nowe umiejętności istotne, dla jakości pracy oraz dla samego pracownika. Problematyka uwarunkowań mentalnych stwarza personalne możliwości bardziej harmonijnego funkcjonowania w zespole. Głównie poprzez odpersonalizowanie procesu problemowego i zwiększenie udziału argumentów merytorycznych w rozstrzyganiu kwestii spornych.

Najbardziej niebezpieczne są dla zespołów zachowania utrwalone przez istotną obecność barier mentalnych. Należy do nich bierność, jako efekt syndromu plemienności, wspierany syndromem czarownicy -por. Tabela 5./.

Utrwaloną bierność jesteśmy w stanie zdiagnozować w oparciu o warsztaty. Bierność zespołu pojawia się w efekcie obecności syndromu plemiennego. Jeśli występuje sporadycznie, to nie wyznacza jeszcze charakteru kultury organizacji, ale jako tendencja – może decydować o utrwaleniu negatywnych konsekwencji, w tym – bierności. Odpowiedzi na pytanie o skalę zjawiska udzieli nam zespół – w trakcie warsztatów, na których zapoznajemy się ze wszystkimi syndromami /Tabela 5./ i określamy skalę ich obecności w codziennych zachowaniach zespołu.

 Zadaniem uczestników warsztatów jest identyfikacja syndromów /Tab.5 / w swoim środowisku pracy oraz nadanie określonej wagi  w skali 1- 10:

·      1-2sporadyczne oznaki obecności syndromu P, ale to nie on nadaje charakter kulturze danej organizacji

·      3- 4 są oznaki obecności syndromu P, które przybierają charakter tendencji, powtarzają się, ale nie tworzą jeszcze kultury dominującej w danym obszarze

·      5 – labilność tendencji– raz przeważa P, innym razem nie

·      6 -7 są jedynie oznaki właściwe kulturze nastawionej na respektowanie norm innych niż P, ale przeważa P

·      8- 9 syndrom P występuje w sposób istotny dla charakteru danej organizacji, dla jej kultury myślenia- respektowanych wartości oraz wiedzy

Syndrom

Konkretne przykłady obecności

Skala

 1-10

1.                  SYNDROM CZAROWNICY SCZ/01/

  

2.                  SYNDROM PLEMIENNOŚCI SP/02/

  

3.                  SYNDROM CZYJE NA WIERZCHU SCNW/03/

  
   

Rozpoznane przypadki obecności syndromów uczestnik wpisuje w tabelkę. Na podstawie wypełnionej tabeli można graficznie przedstawić obszary zagrożeń mentalnych wyznaczone wysokimi wartościami syndromów, których konsekwencje pozostają ze sobą w realnym związku.

Utrwalona bierność zespołu obejmuje wszystkie cztery dziedziny: decyzyjności, relacji międzyludzkich, komunikacji oraz kapitału ludzkiego. Na podstawie wyników tabel obecności sporządzonych w zespole możemy określić, jaki jest udział poszczególnych syndromów w kreowaniu i utrwalaniu bierności, czyli środowiska pracy niekorzystnego dla jakichkolwiek zmian.

Na diagramie obecności syndromów barier mentalnych Rys. 4 jednego z zespołów- oznaczono pole zagrożeń mentalnych. Powstało ono poprzez połączenie punktów oznaczających wagi obecności każdego syndromu. Generalnie, im powierzchnia pola jest mniejsza, tym zagrożenie jest mniej istotne. W naszym przypadku jest ono znaczące, gdyż wiele syndromów uległo sprzężeniu.

Syndrom Plemienności implikuje bierność w stałej, usankcjonowanej formie. Przy skali bliskiej 10 prawie wszystkie decyzje odnośnie rezultatów pracy przebiegają w formule korzystnej dla „swoich” i niekorzystnej dla „obcych”.   Opiera się to na pełnej uznaniowości procesu oceniania rezultatów pracy oraz decyzji personalnych nierówno miernego obciążania obowiązkami zawodowymi (Syndrom Naszej Szkapy – ponad 7 punktów). Bardzo wysoki, 9 punktowy poziom obecności Syndromu Czarownicy blokuje ostatecznie potencjalne odruchy aktywności. Niezmiernie wysoki jest też wskaźnik obecności Syndromu Cwaniaka – ok 9 pkt. Tak powszechne dążenie do osiągania własnych korzyści kosztem innych członków zespołu – jest konsekwencja bardzo głębokiej atomizacji zespołu i zerwania wszelkich więzi uruchamiających atencję.

Syndromy – zidentyfikowane jako tendencja – tworzą strefę najpoważniejszych zagrożeń. Dla środowiska planowanych zmian, utrwalona bierność jest poważnym problemem. Tego typu efekt kulturowy powstaje w dłuższym przedziale czasu. Jego zablokowanie i wdrożenie nowych standardów jest procesem wymagającym nie tylko czasu i środków, ale wewnętrznych sojuszników zmian.

Zerowanie wartości

Zerowanie wartości jest zagrożeniem mentalnym dla procesów standaryzacji  jakości pracy . Jest to umniejszanie wagi wartości nadrzędnej, jaką jest dobro dziecka, kontekstowymi zagrożeniami instytucji, organizacji, firmy. Potocznie rozpoznaje się ten sposób myślenia: jako przekonanie, że „lepsze to – niż nic”. Jest to zasada budowania opozycji do kwestionowanej jakości danego stanu rzeczy – jego zerową opcją.

Procesy te analizujemy w czterech obszarach uwarunkowań mentalnych: komunikacji, relacji międzyludzkich, decyzyjności oraz kapitału ludzkiego. Istotnym elementem kultury organizacji jest wiedza o wadze poszczególnych syndromów w procesach zachodzących w każdej z tych dziedzin. Zamieszczona poniżej tabela wag syndromów pomyślana jest, jako test obecności wag poszczególnych syndromów w przekonaniach badanego zespołu.

dziedzina

typ konsekwencji

decyzyjność

·         niemerytoryczność decyzji

·         brak transparentności decyzyjnej

·         brak zapotrzebowania na wiedzę z zakresu uwarunkowań problemowych

·         personalizacja decyzji

·         deklaratywna dbałość o formalne wymogi procesów decyzyjnych

·         deklaratywna merytoryczność i „trzymanie się litery prawa”

relacje międzyludzkie

·         atomizacja relacji

·         zanik atencji poza grupami; rygorystyczna atencja wewnątrz grupy  „swoi”

·         brak zapotrzebowania technik pracy grupowej

·         preferencje deklaracji przynależności do grupy

·         relatywizm ocen rezultatów pracy i zachowań

komunikacja

·         brak dzielenia się wiedzą

·         atomizacja procesów informacyjnych

·         utrwalone kanały informacji nieoficjalnie spersonalizowanej

kapitał ludzki

·         oznaki wypalenia zawodowego

·         brak korelacji między indywidualnymi ścieżkami kariery zawodowej, a potrzebami kompetencyjności wynikającymi ze strategii organizacji

Powyższa tabela zawiera przykładowe wartości, niemniej widoczne są różnice pomiędzy poszczególnymi syndromami w zakresie ich oddziaływania. I tak syndromy 1-3,6 czy 8 – obecne są we wszystkich dziedzinach, podczas gdy syndrom 4,5,7,11 – tylko w jednej dziedzinie. Jest to zapewne wskazówka dla rekomendacji zmian, ale ostateczny werdykt możliwy jest dopiero po analizie wzajemnych relacji między syndromami oraz ich wpływu, na jakość pracy zespołu.

Na pierwszy rzut oka zasadne wydaje się przekonanie, że wszystkie procesy powiązane są ze sobą tak spójnie, iż każdy syndrom bierze udział w procesach zachodzących w każdej z dziedzin. Jeśli jednak intuicje te poddać skalowaniu, to okaże się, że tylko cześć uwarunkowań tego typu jest na tyle znacząca, że zasługuje na odnotowanie.

Ankieta wag syndromów:

SYNDROM

Komunikacja

drożność kanałów, dostępność zasobów, czytelność treści

Relacje międzyludzkie

atmosfera w miejscu pracy, dzielenie się wiedzą, poziom energii, gotowość do zmian

Decyzyjność

transparentność, merytoryczność, obiektywizm, przewidywalność

Kapitał ludzki

ścieżki kariery, zasady oceny pracownika, podział obowiązków, możliwość rozwoju

SYNDROM CZAROWNICY SCZ/01/

8

8

10

8

SYNDROM PLEMIENNOŚCI SP/02/

8

8

10

8

SYNDROM CZYJE NA WIERZCHU SCNW/03/

6

8

10

6

SYNDROM WŁASNYCH ZABAWEK SWZ/04/

   

10

SYNDROM NASZEJ SZKAPY SNSZ/05/

 

10

  

SYNDROM PANI DZIUNI SPDZ/06/

2

10

2

8

SYNDROM PUSTYCH TACZEK SPT/07/

  

10

 

SYNDROM WKRĘCANEGO GWOŹDZIA SWG/08/

2

4

10

4

SYNDROM INTELEKTUALNEJ JEDNORAZÓWKI SIJ /9/

10

5

  

SYNDROM WAGI SW/10/

  

10

10

SYNDROM CWANIAKA SC/11/

 

10

  

Casus zerowania dobrze ilustruje rolę wartości w sposobie myślenia oraz niebezpieczeństwa związane z brakiem zasad przekładania wartości na język organizacji.  ilustruje ten proces i przedstawia go w postaci dychotomii. Na przykład dychotomia zespołu – organizacja preferuje pracę zespołową i jest to wartość kultury projektowej, właściwej dla nowoczesnej organizacji.

Zamieszczam tutaj więcej materiałów, niż potrzebują tego adresaci ostateczni, ale – jako pośrednicy powinni wiedzieć więcej 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *