Zobacz – jak myślisz. Zmień – jak działasz
Zobacz – jak myślisz. Zmień – jak działasz

Ścieżka kreowania normalności _II_ Optymalizacja paradygmatów myślenia_ kwant 2_ kapitał intelektualny a model organizacji

 

13.05.2024 1210_TW680302_ v01 _kapitał intelektualny __ _ _   _

  • Problem: Kapitał intelektualny
  • Temat: Kapitał intelektualny jako strategiczna kompetencja przedsiębiorstwa
  • źródło: J. Dziwulski,S.Skowron, Struktura i pomiar kapitału intelektualnego.WPL Lublin 2020, s.6

CYTAT: „

Umiejętność gospodarowania aktywami niematerialnymi w turbulentnym otoczeniu i w dobie rozwoju społeczeństwa informacyjnego jest warunkiem koniecznym dla każdego przedsiębiorstwa, które chce budować trwałą przewagę konkurencyjną na rynku. Kluczową kompetencją każdej organizacji jest efektywne zarządzanie kapitałem intelektualnym. Przedsiębiorstwa różnej wielkości aktywnie uczestniczące w tworzeniu potencjału gospodarczego, generowaniu nowych miejsc pracy, sprzyjające racjonalnej alokacji zasobów itd., tworzą podstawowy filar systemu gospodarczego wszystkich rozwiniętych gospodarek rynkowych, które służą przede wszystkim podnoszeniu ich konkurencyjności. Odpowiednio wykorzystany kapitał intelektualny może stać się strategiczną kompetencją przedsiębiorstwa.

Jednym z istotnych paradygmatów działalności współczesnych przedsiębiorstw jest zwiększanie ich wartości dla interesariuszy. Kreowanie wartości organizacji może być realizowane za pomocą różnych technik i narzędzi zarządzania, ale najbardziej wymierne efekty przynoszącą inwestycje w kapitał intelektualny (IC-intellectual capital).

W literaturze przedmiotu brak jest konkretnych i jednoznacznych propozycji w zakresie ewidencji oraz wyceny kapitału intelektualnego. Pojęcie kapitału intelektualnego jest niejednoznacznie zdefiniowane. W większości definicji pojawiają się takie składniki, jak: kapitał ludzki, kapitał strukturalny i kapitał relacyjny.

Według obecnego stanu wiedzy każda organizacja, która chce utrzymać się na wolnym rynku, powinna szczególnie dbać o swój kapitał intelektualny. Wykorzystanie odpowiednich narzędzi i metod w sposób usystematyzowany i rzetelny pozwoliłoby na bardziej świadome zarządzanie przedsiębiorstwem. Istotnym czynnikiem pozwalającym realizować rozwój organizacji (pożądaną zmianę jakościową) jest pozyskiwanie i zaangażowanie wysoce kompetentnych ludzi, którzy szybko osiągną swoje cele i w ten sposób maksymalnie zwiększą swój wkład w osiąganie celów przedsiębiorstwa.1

Zasadnym jest zatem stawianie pytania: W jaki sposób tworzyć odpowiedni klimat i kulturę organizacji sprzyjające rozwojowi kapitału intelektualnego?” 

komentarz własny do cytatu:

„Na ile zasadne jest sprowadzanie współczesnej organizacji do jednego tylko modelu, gdzie celem jest budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku? Nie mieszczą się w takim modelu nie tylko organizacje non profit, ale także administracja samorządowa i rządowa, szkolnictwo, służba zdrowia itp. które nie funkcjonują z takim akurat głównym celem.

 Przewaga konkurencyjna – manifestowana, jako cel nadrzędny – może deprecjonować inne cele współczesnych organizacji, takie, jak zadowolenia klienta, utożsamianie się pracownika z organizacją ze względu na udział dobra osobistego pracownika w celach organizacji itp. Maksymalizacja zysku, przewaga konkurencyjna – to raczej efekty współczesności w organizacji, a nie jej cele nadrzędne. Wizja nieustannego wyścigu szczurów, walki – zamiast współpracy, przewagi – zamiast różnorodności – to zapach starego kapitalizmu.”

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *