2012-11-27 0854_TW680303_v01 _kwant_ decyzyjność_ paradygmaty _sposób myślenia
- Problem: Jak inicjować innowacyjność ?
- Słowa klucze: innowacyjność_ sposób myślenia_ paradygmaty _
- Temat: Jaka jest rola paradygmatów w codziennej praktyce działania ?
- Dla kogo? Zespół Projektowy Metodyka Kwantyfikowania
- Na kiedy?: stale_ edu
- ŹRODŁO : Babbie E.(2007) Badania społeczne w praktyce. PWN, Warszawa, s.56
- Autor: Tadeusz Wojewódzki mailto:wojewodzki@wojewodzki.pl
CYTAT:”
Zazwyczaj istnieje więcej niż jeden sposób rozumienia różnych spraw. W codziennym życiu na przykład liberałowie i konserwatyści często zupełnie inaczej wyjaśniają to samo zjawisko -powiedzmy, używanie broni przez nastolatków w szkołach. Podobnie zresztą rodzice i sami uczniowie. Lecz u podstaw tych różnych wyjaśnień czy teorii leżą paradygmaty – fundamentalne modele czy układy odniesienia, których używamy, by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie.
Czasem trudno jest rozpoznać paradygmaty, ponieważ są tak głęboko ukryte, milcząco zakładane, traktowane jako oczywiste. Przypominają bardziej stwierdzenie „tak już po prostu jest” niż jeden z wielu możliwych punktów widzenia. /…/
Dwie korzyści płyną z uzmysłowienia sobie, że funkcjonujemy w ramach paradygmatu. Po pierwsze, jesteśmy w stanie łatwiej zrozumieć na pozór dziwne poglądy i działania tych, którzy funkcjonują w ramach innego paradygmatu. Po drugie, czasem przydaje się wychodzenie poza własny paradygmat. Nagle możemy ujrzeć nowe sposoby rozumienia i wyjaśniania rzeczy. Nie uda nam się to, póki mylnie bierzemy własny paradygmat za rzeczywistość.
Paradygmaty odgrywają w nauce, podobnie jak w codziennym życiu, zasadniczą rolę. Thomas Kuhn (1970) zwrócił uwagę na rolę paradygmatów w historii nauk przyrodniczych.
„
Asocjacje:
W codzienności –spotykamy się z odmiennością sposobów myślenia. Ludzie w tej samej sprawie mają całkowicie różne przekonania. W takiej samej sytuacji podejmują diametralnie odmienne decyzje.
Można na to zjawisko spojrzeć z perspektywy czysto psychologicznej i dochodzić indywidualnych powodów takich czy innych zachowań. Ale można podejść do tego problem koncentrując się na rekonstrukcji paradygmatów: modeli porządkujących w powtarzalny sposób składowe
Jakie są paradygmatyczne uwarunkowania procesów decyzyjności w danym zespole? Jakie sposoby rozumowania i reguły wyjaśniania określają interpretację otaczającej nas rzeczywistości? Krótko mówiąc: Jakie są paradygmaty decyzyjności – milcząco zakładane, zawsze obecne, ale rzadko artykułowane? Czy i w jakim stopniu są one wewnętrznie sprzeczne? Czy i w jakim stopniu są one ograniczeniami blokującymi naszą efektywność? Jak te paradygmaty decyzyjności rozpoznawać? Jak zaplanować proces decyzyjności w organizacji aby zapewnić dostępność i czytelność paradygmatów porządkujących nasze przekonania?